.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زباله حق مردم صبور كوهستان نيست
ظاهراَ زباله‌ ساري گريزي ندارد و بايد در روستاي «ارآ» جايي دور از چشم و هياهوي شهري‌ها، جايي كه صداي چه‌چه بلبل و نوازش شاخ و برگ درخت كوهستان ديده مي‌شود ريخته شود ...
زباله حق مردم صبور كوهستان نيست

مردم منطقه پشت‌كوه‌ چهاردانگه ساري مي‌گويند "نه حق كوهستان است كه با زباله شهري‌ها آلوده شود و نه حق مردم است كه بوي ناشي از ورود زباله‌ها را شبانة‌روز استشمام كنند. "

ظاهراَ زباله‌ ساري گريزي ندارد و بايد در روستاي «ارآ» جايي دور از چشم و هياهوي شهري‌ها، جايي كه صداي چه‌چه بلبل و نوازش شاخ و برگ درخت كوهستان ديده مي‌شود ريخته شود.

وقتي از منطقه تلمادره ساري رد مي‌شوي و با گذر از روستاي «ارا» به منطقه‌اي مي‌رسي كه كاميون‌هاي حمل زباله را در كنار بلودوزرهايي كه مشغول كندن بيش از 10 هكتار زمين هستند، مي‌بيني و مي‌فهمي كه موضوع بسيار جدي‌ است و زباله‌هاي ساري در اينجا خانه‌ خواهند ساخت.
نگهبان مكاني كه زباله ساري در آن دپو مي‌شود در مورد اينكه روزانه چند كاميون به اينجا زباله مي‌آورند با ترديد مي‌گويد: "نمي‌دانم 25 تا، 30 تا، 40 كاميون زباله شب به اينجا مي آيد.
وي از كارش و آوردن زباله ابراز نارضايتي مي‌كند و در برابر پرسشي كه آيا راضي هستي زباله به اينجا بيايد و تو هم مشغول كار باشي مي‌گويد: نه . اگر بيكار شوم مي‌روم جاي ديگه.
زباله ساري 140 كيلومتر راه طي مي‌كند. به حريم روستاي «پايين ولويه» چهاردانگه ساري مي‌رود اما همسايه روستاي «ارآ»‌ شده است، اين را عضو شوراي روستاي «ارا» مي‌گويد.
وي با اشاره به اينكه فقط قرار بود سه ماه زباله در اينجا دپو شود، اظهار داشت: بعد از اين مدت، جلسه‌اي با شوراي منطقه برقرار كردند كه دو سال ديگر هم بماند، با وجود نارضايتي شوراها كه نشان دهنده نارضايتي منطقه بود دو سالي كه گفته بودند هم اكنون به پنج سال رسيده است.

*زباله ساري 18 نفر را بيمار كرد
ميرعماد با بيان اينكه نمي‌خواهيم به دولت ضرر برسانيم با زبان مازندراني مي‌گويد: اگر اين گودالي كه حدود شش متر براي شيرابه حفر كردند شكاف پيدا كند سماوات را مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه از لحاظ بهداشتي نيز مردم دچار مشكل شدند، خاطرنشان كرد: سرگيجه و بيماري‌هاي تهوع و استفراغ براي 18 نفر از مردم «ارآ» پيش آمد كه مشخص شد به خاطر آلودگي زباله مسموم شدند.
عضو شوراي روستاي «ارا» از محيط زيست هم گلايه مي‌كند و ادامه مي‌دهد: درست است كه روستاي ما و منطقه ما منطقه محروم است ولي مسئولان بايد به فكر ما باشند.

* غروب «ارآ» و هجوم كلاغ‌ها
وي در ادامه اين گونه ادامه داد: اگر غروب و بعداز ظهر به اين روستا بياييد هجوم كلاغ‌ها را در محل دپوي زباله مي‌بينيد.
ميرعماد بيمار شدن گوسفندان را مشكل ديگر آوردن زباله مي‌داند و گفت: پرنده آلوده و حيوانات اهلي آلودگي را انتقال مي‌دهند.
وي خواسته خود را صادقانه از مسئولان مي‌خواهد و مي‌گويد: استاندار، فرماندار و بخشدار بايد كمك كنند. از يك طرف بايد به اين مسئولان پاسخ دهيم و از طرف ديگر به مردمي كه به خاطر اين مسئله متضرر شدند.
عضو شوراي روستاي «ارآ» اين گونه ادامه داد: ضرري كه "آشغال " براي ما ايجاد مي‌كند، يك ضرر كلي است. نه اين روستا بلكه همه ساكنان منطقه در اين ماجرا آلوده مي‌شوند.
وي اين گونه خطاب به مسئولان گفت: آقاي بخشدار چرا اين اجازه را داديد، استانداري، محيط زيست، بخشداري و فرمانداري مسئول اين كار هستند.
ميرعماد، تعداد خانوارهاي اين روستا را 130 خانوار ثابت و مهاجر و در مجموع 480 نفر بر اساس آمار خانه بهداشت اعلام كرد و گفت: «ارا»يي‌ها زباله خود را اگر اضافه مواد غذايي باشد براي مرغ‌هاي خانگي مي‌ريزند و مواد پلاستيكي را آتش مي‌زنند و به منطقه‌اي كه روزانه حدود 25 تا 40 كاميون زباله مي‌آيد، نمي‌ريزند.

* زمين منابع طبيعي، مرتعي براي چراي دام
يكي ديگر از اهالي منطقه چهاردانگه كه جلوي قهوه‌خانه اين منطقه ايستاده بود به خبرنگار فارس مي‌گويد: زمين اين منطقه‌اي كه زباله‌دان ساري شده، اول مربوط به منابع طبيعي براي پروانه چراي دام بوده است كه بر اساس مميزي‌هاي انجام شده واگذار شده است.
وي در مورد مرگ يك جوان 29 ساله و افتادن او در گودال شيرابه نيز افزود: وقتي شش متر ارتفاع از شيرابه درست شود، بايد هم انتظار داشت كه كسي در آن بيافتد و بميرد.
روستاي سرسبز «ارآ» را در حالي ترك مي‌كنيم كه تعدادي از اهالي روستا كه مشغول كارند، متوجه مي‌شوند موضوع گزارش زباله‌اي ساري است كه 140 كيلومتر طي مي‌كند و به اينجا مي‌آيد. آنها با ديدن خبرنگاران فارس مي‌گويند« شما را به خدا حرف ما را به گوش مسئولان برسانيد تا چاره‌انديشي كنند». مگس‌ و پشه و بوي بد زباله كه باد براي ما به ارمغان مي‌آورد در تابستان امانمان را مي‌برند.

* روستاي پايين ولويه ساري نيز اسير زباله است
روستاي ديگري كه در اين بخش از اثرات بعدي زباله متضرر مي‌شود، روستاي پايين ولويه است. روستايي كه زباله حريمش را اختصاص به خود داده است، مي‌گويند 15 هكتار.

* زباله يك ريشه‌اي است
يكي از اهالي روستايي پايين ولويه در اين‌باره گفت: مسئله زباله مشكلي ريشه‌اي را به منطقه آورده است.
عليجان شمشيربند با اشاره به اينكه مردم از اين وضعيت كه زباله ساري با طي مسيري طولاني به اين منطقه روستايي مي‌آيد احساس منفي دارند، تصريح كرد: مسئله زباله ساري بسيار حاد شده است كه بايد از طريق مسئولان كشوري حل شود.
شمشيربند بار ديگر همانند ديگر اهالي اين منطقه تاكيد كرد: قرار بود زباله فقط سه ماه در اينجا به دليل مشكلاتي كه در محل دپوي قبلي زباله در ساري ايجاد شده بود، ريخته شود اما به ناگاه قرعه فال به نام اين منطقه محروم و تا هميشه زده شد.
وي توقعش را از مسئولان اين گونه عنوان مي‌كند: اين گونه نامهرباني شايسته مردمي نيست كه خلوص‌شان را از كوهستان الهام مي‌گيرند و توقعي از مسئولان ندارند. آنها فقط مي‌گويند، زباله ساري را به اينجا نياوريد. همين...
شمشيربند خاطرنشان كرد: شيرابه زباله شش متر در عمق زمين رفته و به گفته كارشناسان جذب زمين مي‌شود و بعد از آن ديگر مشخص است كه روي سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني چه اثري مي‌گذارد.
وي به حضور فرماندار ساري در مراسم هفتمين روز درگذشت جواني كه در شيرابه زباله جان داد اشاره كرد و گفت: بخشي از مشكلات بايد در سطح استان و شهرستان حل شود كه نيازمند پيگيري است و بخشي هم از مشكلات بايد از سوي مسئولان كشوري حل شود.
شمشيربند، طي كردن مسير 270 كيلومتر را براي هر كاميوني كه زباله ساري را به اين منطقه مي‌آورد مقرون به صرفه براي مسئولان ندانست و تصريح كرد: بايد كارخانه كمپوست احداث شود.
وي مردم كوهستان را مردماني صبور و قدرشناس خواند و بيان داشت: حق مردم نيست كه زباله محيط زندگي‌شان را ناامن كند.
دفن كردن غير اصولي، تهديد شيرابه زباله‌ براي سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني و تهديد محيط زيست، نريختن آهك و خاك روي زباله‌هايي كه به منطقه چهاردانگه مي‌آيد، شيوع بيماري‌هاي عفوني و تنفسي و هجوم پرندگان و حشرات از ديگر سخنان مردان و زنان كوهستاني است كه زباله محيط زندگي‌شان را تهديد مي‌كند.
اين مردم به گفته خودشان زباله خود را بهداشتي دفن مي‌كنند، پسمانده مواد غذايي را براي مرغ و خروس خانگي نگه مي‌دارند و مواد پلاستيكي را آتش مي‌زنند.
تمام اين موارد تنها بخشي از دغدغه مردماني است كه زباله، زندگي آنها را تهديد مي‌كند و اين موارد به هر دليلي موجب مرگ جواني شد كه داخل شيرابه زباله افتاد و جان داد...
بماند كه تداوم اين روند منطقه زيباي چهاردانگه ساري را در خطر مي‌اندازد و نفوذ شيرابه به سفره‌هاي زيرزميني موجب آلودگي پايدار آب مي‌شود.
درد و دل مردماني كه هيچ نمي‌خواهند و مانند گذشته كوهستاني آرام و سالم مي‌خواهند، نيازمند توجه است نه اينكه دوباره بلدوزرهاي وهم‌‌آور را به راه بيندازيم و منطقه را براي آوردن زباله بيشتر امن بدانيم و شروع به كندن خاكي كنيم كه هر چه آن را حفر كني هيچ آلودگي قبلي در آن نيست.
خبرگزاري فارس در مازندران در گزارش‌هاي بعدي خود در اين زمينه در نظر دارد مسايل و مشكلات زباله مركز مازندران كه در روزهاي اخير نيز نشست‌هايي در اين‌باره برگزار شد را انعكاس دهد.

گزارش از مهرانگيز عباسي‌


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سید ابوالحسن09127466091 شماره موبایلتون که دست منه اشتباهه .محبت میکنین 5 خرداد 1389
سلام برادر
ممنون از خبر فوق
سایت وطنم . ای ار 5 خرداد 1389
اصول بهداشت و بهسازي محيط، در هر شهر ايجاب مي‌كند كه زباله ها در حداقل زمان از منازل و محيط زندگي انسان دور شده و در اسرع وقت دفع گردند.

پيدايش اين ايده (دفع بهداشتي زباله در محيط زيست) در قرن نوزدهم ميلادي به مشابه يك دستورالعمل بهداشتي، شهروندان را به رعايت آن ملزوم مي‌ساخت.
اهميت دفع بهداشتي زباله ها موقعي بر همه روشن خواهد شد كه خطرات ناشي از آن‌ها بخوبي شناخته شود. زباله ها نه فقط باعث توليد بيماري، تعفّن و زشتي مناظر مي‌گردند، بلكه مي‌توانند به وسيله آلوده كردن خاك، آب و هوا خسارات فراواني را ببار آورند. به همان اندازه كه تركيبات زباله مختلف است، خطرات ناشي از مواد تشكيل دهنده آن‌ها نيز مي‌توانند متفاوت باشند. جمع آوري، حمل و نقل و آخرين مرحله دفع اين مواد بايستي به طريقي باشد كه خطرات ناشي از آن‌ها در سلامتي انسان به حداقل ممكن كاهش يابد. راجع به خطرات حاصل از زباله هاي شهري و صنعتي بايد گفت كه در كليه منابع علمي و كتب مربوطه همواره اشاره به ابتلاي انسان‌ها به بيماري‌هاي گوناگون شده است. در كتب علمي تعداد باكتري‌هاي مختلف موجود در خاكروبه خيابان‌ها از 2 تا 40 ميليون به صورت خاص و از 50000 تا 10 ميليون بطور عموم در هر گرم برآورده شده است. اين تعداد باكتري مي‌توانند به سادگي موجب بروز بيماري‌هاي گوناگوني گردند. مخصوصاً اينكه در اين مواد انواعي از باكتري‌هاي مولد وبا، تيفوس و كزاز بطور مسلّم و صريح تشخيص داده شده است. شايان ذكر است كه سابقا فضولات حيواني (پهن گاو و اسب) قسمت عمده اي از خاكروبه هاي خياباني را تشكيل مي‌داد. اين حالت هم اكنون نيز در پاره اي از روستاها و شهرهاي كوچك مشاهده مي‌شود.
سایت وطنم . ای ار 5 خرداد 1389
به راستی پایگاه های خبری مازندران تا قبل از مرگ يكي از اهالي ولويه كجا بودند و نمي ديدند که چه بلایی سر اهالی روستای اراء می اید به راستی پایگاه های خبری مازندران تا قبل از مرگ يكي از اهالي ولويه كجا بودند و نمي ديدند که چه بلایی سر اهالی روستای اراء می اید یا اینکه جرات نوشتن خبر در مورد زباله ها را نداشتن به نظر بنده هم کور بودند و هم جرات نداشتند به خاطر اینکه حدود سه سال است که زباله ها را به کنار روستای اراء می آوردند ولی هیچ مطلبی را برای حمایت روستاییان نزدند الان هم که این مطلب خانم عباسی را در خبر گزاری فارس دیدند باز هم جرات نوشتن مطلب در مورد زباله را نداشتند و ندارند و خبر خبرگزاری فارس مازندران را لینک کرده اند که فردا روزی گفتند کی نوشته بگویند ما نبودیم خانم عباسی از خبر گزاری فارس بود حالا وجدانن به شما ها باید گفت خبر گزاری؟
سایت وطنم اراء 5 خرداد 1389
چرا اسم کسانی را که برای شما نظراتی ارسال میکنند را نمی زنید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.